Priprav svojho tátoša na jazdu v extrémnych poveternostných podmienkach

Zima už pomaly klope na okná. Dážď, nízke nočné a denné teploty, hmly či klzká vozovka. Predzvesť obdobia, ktoré je pre štvorkolesových tátošov často previerkou kvality ich vlastností a kvality predprípravy iniciovanej zo strany ich vlastníka. Bezpečnosť a stabilita hrá v zimných mesiacoch tú najpodstatnejšiu rolu.

Prezutie letných pneumatík za kvalitné zimné

Základom pri previerke vlastností automobilu pred zimnou prevádzkou je výmena letných pneumatík za kvalitné zimné. Rozhodujúcim v tomto prípade je vek pneumatiky, ktorý môžeme nájsť na jej boku. 

Ďalším významným prvkom pre potreby bezpečnej a stabilnej jazdy počas zimných mesiacov je hĺbka drážok pneumatiky - dezénu. Odporúčaná hĺbka drážok pre zimné pneumatiky je 4 mm. Pneumatika by však nemala byť staršia ako 4 roky.

Odporúča sa prezutie letných pneumatík za zimné s poklesom vonkajšej teploty pod 7 °C. Nevyhnutnosť ich osadenia vzniká (zo zákona) hlavne v období od 15.novembra do 31.marca. Pri výmene letných pneumatík za zimné netreba tiež zabúdať na správne nahustenie pneumatík a vyváženie kolies.

Kontrola bŕzd, brzdového systému a tlmičov

Za zmienku stojí tiež kontrola bŕzd a brzdového systému. Vo vlastnej réžii môžeme skontrolovať stav brzdového kotúča či brzdového strmeňa a doštičiek. Hlavne v zimných mesiacoch dostávajú tieto komponenty zabrať najviac. Kvalitné ebc brzdy od anglického výrobcu EBC Brakes sú najlepšie.

V závislosti od stavu jednotlivých komponentov a ich opotrebenia môže ísť pred zimou o výmenu brzdových doštičiek či brzdových kotúčov, ktoré sú jedným z najčastejších komponentov vyžadujúcich výmenu. Odporúča sa výmena minimálne každé 4 roky.

To, že s našimi brzdami nie je niečo v poriadku zistíme vďaka vibráciám  pri brzdení. Vibrovať nám začne volant prípadne brzdový pedál. Opotrebované brzdové doštičky či brzdové kotúče nám vymení kvalifikovaný automechanik do hodinky. Kvalitné doštičky a brzdové kotúče si však viete vybrať aj na internete.

V ponuke sú špeciálne brzdové kotúče, ktoré sú uspôsobené požiadavkám tých najnáročnejších vlastníkov automobilov. Sú vyrábané z najkvalitnejšej ocele a  zabezpečujú maximálnu možnú mieru bezpečnosti aj v tých najextrémnejších poveternostných podmienkach a v zime.

Vyskúšajte rozširovacie podložky, zabezpečia vozidlu aj vám lepšie jazdné  a brzdné vlastnosti a tiež opticky automobil ozvláštnia.

Brzdový systém tvoria tiež brzdové strmene, posuvné kolíky, vodítka a elektrohydraulická riadiaca jednotka. Strmene, kolíky a vodítka sú náchylné na koróziu. Pred zimou je preto nevyhnutná ich kontrola, očistenie od hrdze a nečistôt a aplikácia vhodného maziva.

Vhodné je tiež skontrolovať a očistiť káble, ktoré vedú od riadiacej jednotky a tlmiče pre správny kontakt s vozovkou. V prípade káblov je nevyhnutná kontrola ich neporušenosti.

Často sú totiž obľúbeným artiklom ostrenia rezákov malých hlodavcov - hlavne kún, ktoré počas zimného obdobia nachádzajú svoje útočište pri vyhriatom motore automobilu.

Kontrola stavu motora, prevádzkových kvapalín a batérie

Pred zimnou prevádzkou je dôležité skontrolovať celkový stav motora, čistotu a jeho nepoškodenosť. Mali by sme skontrolovať stav oleja v motore, hladinu a koncentráciu(hustotu) chladiacej kvapaliny, stav a hladinu brzdovej kvapaliny, doplnenie nemrznúcej zmesi do ostrekovačov a do chladiacej zmesi, skontrolovať stav batérie.

V zimných mesiacoch sa jednotlivé komponenty vplyvom poveternostných podmienok a stavu vozovky opotrebúvajú rýchlejšie a vzniká potreba vyššej spotreby benzínu, nafty, LPG či elektrickej energie.

V chladiči musí byť dostatok správne koncentrovanej chladiacej kvapaliny nakoľko sa pri nerovnosti vozovky v dôsledku snehu a častejším brzdným úkonom motor prehrieva rýchlejšie. Nemrznúca zmes v chladiči zabezpečí, aby nám táto voda nezamrzla a následne nepoškodila motor.  Hustota sa meria reflektometrom a mala by byť taká, aby v našich zemepisných šírkach nestuhla do -30 °C.

Nemrznúcu zmes doplníme aj do ostrekovačov, ktoré v zimnom období používame takmer nepretržite. Podstatné je tiež skontrolovať  nepoškodenosť gumičiek stieračov a ich tesnenie. Ak nechceme riskovať primrznutie dverí či kufra, mali by sme myslieť aj na údržbu ich tesnenia. Tesnenie môžeme ošetriť silikónovou ceruzkou či sprejom. Nesmieme zabúdať aj na doplnenie brzdovej kvapaliny.

Počas mrazov nás môže nepríjemne zaskočiť motor, ktorý nejde naštartovať. Príčinou je často vybitá resp. chybná batéria. Aj na tú si treba posvietiť a skontrolovať stav. Životnosť autobatérie je daná 5 až 6 rokmi. Ak je autobatéria chybná resp. už po stanovenej dobe životnosti  je potrebné ju vymeniť prípadne skontrolovať systém dobíjania vozidla.

Kontrola stavu svetiel a karosérie

Obdobie zimných mesiacov prináša so sebou aj menej prirodzeného denného svetla. Sme povinní mať zapnuté svetlá nielen počas zníženej viditeľnosti či v noci ale aj počas bežného dňa. Viditeľnosť je znížená často aj počas dňa vplyvom sneženia, hmly či mrholenia. Správna úroveň svetiel, ich nastavenie a funkčnosť je v tomto období rozhodujúca. Myslieť by sme mali aj na karosériu a vopred ju ošetriť prostriedkom s antikoróznymi vlastnosťami.

Write a comment...
0 awesome comments!