Je naozaj pravda, že zelenina je len zdravá a pomáha vôbec?

Zelenine bolo pripísaných už mnoho úspechov. Je to skvelé a chutné jedlo. Potravina, ktorá vášmu telu pomáha, aby bolo zdravé. Ale je všetka zelenina skutočne takáto? Je všetko, čo ste sa naučili v škole alebo v kuchyni vašej babičky úplne presné? Pozrime sa spoločne na niekoľko mýtov o zelenine, ktoré ste možno ani netušili.

  1. Čím je žiarivejšia a farebnejšia, tým je zdravšia

Dlhoročné znalosti v odbore ovocia a zeleniny tvrdia, že čím je jedlo farebnejšie, tým viac nutričných hodnôt obsahuje. Samozrejme, nepopierame, že v niektorých prípadoch to skutočne platí, avšak existuje množstvo výnimiek, ktorých by sme si mali byť vedomí. Napríklad taká biela kapusta. Nie je výnimočná farebnosťou ani žiarivosťou. Je jednoducho biela a aj napriek tomu patrí k potravinám s najbohatším obsahom vitamínov ako napríklad A, B, C, K a taktiež obsahuje vápnik, železo a vlákniny. Biely karfiol je v podstate taktiež len zviazaný kus antioxidantov. Ďalej tu máme zeler, ktorý obsahuje veľké množstvo bielkovín a vápnika a len minimálne množstvo kalórií. Červená a ružová fazuľa? Nemajú nič, čo by nemala aj ich biela odroda.

  1. Čerstvá je vždy lepšia ako mrazená alebo v konzerve

Ak si zeleninu pestujete priamo vo vašej záhrade, tak potom môžete túto časť rovno preskočiť – produkovanie takejto zeleniny je totiž to najzdravšie, čo môžete robiť. Ale čo „čerstvá“ zelenina v potravinách? Táto zelenina totiž pravdepodobne cestovala dosť dlhú vzdialenosť a vzdialenosti sa rozumie čas, počas ktorého bolo množstvo živín v danom produkte stratených. Uvedená problematika hrá veľkú rolu v tom, prečo sa podnikanie s mrazenou zeleninou a zeleninou v konzerve dostáva na prvé miesta. Napríklad taký mrazený hrach vám zabezpečuje rovnaké množstvo vitamínov a minerálnych látok – či už si ho rozbalíte vo februári alebo v marci. Dokonca pokiaľ ide o špenát alebo tekvicu, ich pobyt v konzervách môže množstvo vitamínov ešte navýšiť.

  1. Surová zelenina je lepšia ako varená zelenina

Bez ohľadu na chuť – či už ide o surovú alebo varenú zeleninu, žiaden vyšší nutričný prínos tam jednoducho nie je. Kým teplo pri varení môže niekedy spôsobiť stratu živín na zelenine, taktiež to môže niekedy spôsobiť zvýšenie iných živín. Najlepším príkladom je určite paradajka. Totiž keď paradajku varíte, uvoľňuje tak viac lykopénu ako surová paradajka, a ten môže vášmu telu pomôcť pri ochrane proti chorobám ako napríklad rakovina prostaty. Samozrejme, existuje tu mnoho porovnaní – či už ide o čerstvosť zeleniny, druh alebo spôsob varenia – ale isté je, že vám zelenina dodá potrebné živiny v akejkoľvek podobe.

  1. Jedenie mrkvy vám zlepší zrak

Samozrejme, že by bolo úžasné, ak by ste po zjedení piatich mrkiev každý deň napokon videli dokonale aj cez steny. Avšak, bohužiaľ, pravdou je, že mrkva vám v skutočnosti zrak nezlepší. Táto teória vznikla z faktu, že mrkva obsahuje beta-karotén, ktorý telu dodá vitamín A (ten sa používa na videnie, rast kostí a zdravú pokožku). Pravdou tiež je, že nedostatok vitamínu A môže viesť k neschopnosti poriadne vidieť v nízkych svetelných podmienkach. Aj keď to znie celkom logicky, hlavným problémom mýtu ostáva fráza „zlepšiť zrak“. Rovnako ako ostatné vitamíny, aj vitamín A na ľudskom zdraví nič nezlepší, akurát pomáha udržiavať jeho stabilitu (v tomto prípade zdravie vašej sietnice). A napokon, ak by bola pravda, že mrva zlepšuje zrak, potom by ste taktiež určite mali jesť ďalšie potraviny, ktoré obsahujú vitamín A – brokolica, sladké zemiaky, pečeň, maslo alebo špenát.

Write a comment...
0 awesome comments!